aan alle goede dingen komt een eind, webmasterplein.net 2003 - 2013
wij danken jullie voor al mooie momenten die dankzij dit forum ontstonden - Derk, Rutger en Stef

twee computers met elkaar verbinden

Je spreekwoordelijke ei kwijt? Of weet jij waar Yatpo tegenwoordig uithangt? Het Café van Mario is 24/7 open. Powertools kick ass!

twee computers met elkaar verbinden

Berichtdoor Kimberley » 05 dec 2008 00:12

Hallo
ik weet niet of ik dit hier moet posten, dus sorry als ik in het verkeerde forum zit.
Ik zou graag via mijn laptop (vista) in de gewone pc (xp) kunnen om daar bestanden te halen om die over te zetten naar laptop.
Op de laptop vind ik de gewone pc wel, maar dan vraagt hij een gebruikersnaam en een wachtwoord. De gewone pc heeft geen gebruikersnaam en een wachtwoord.
Hoe kan ik dit oplossen? Kan iemand mij helpen?
Bij voorbaat dank ik u beleefd :D
x Kimberley
Kimberley
wmpr
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 dec 2008 00:02

Re: twee computers met elkaar verbinden

Berichtdoor KillerSponge » 05 dec 2008 11:48

Netwerken, altijd lastig...

De enige echt betrouwbare netwerk manieren die ik heb gevonden zijn FTP en SSH, beiden standaard niet beschikbaar onder Windows.

Wat je kan proberen is om het IP-adres van de andere pc handmatig op te zoeken en in te voeren in de adresbalk van de verkenner. Het IP-adres kan je opzoeken door bij start->uitvoeren->"cmd" in te voeren, en vervolgens "ipconfig" in te tikken. Het eerste adres dat daar staat (waarschijnlijk in de vorm 192.168.xxx.xxx), is het netwerkadres van de computer. Als je dat adres dan invoert in de adresbalk van de verkenner, werkt het misschien wel.

Succes!
Blabla en andere onzin - http://killersponge.nl
Avatar gebruiker
KillerSponge
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 14456
Geregistreerd: 24 aug 2004 13:05

Re: twee computers met elkaar verbinden

Berichtdoor Derk » 05 dec 2008 17:14

Heb je een firewall?

Om bestanden in vista te delen met andere computers moet je dit aan zetten. Dit hoeft in XP echter niet.
Aangezien je XP machine (Computer?) om een wachtwoord vraagt heb je waarschijnlijk nog helemaal niks gedeeld staan.

De veiligste methode is als volgt (Binnen XP):
Maak een map aan, de beste locatie is op de C schijf een map aanmaken met bijvoorbeeld de naam "Share".
Doe daar rechtermuisknop op en kies eigenschappen. Kies het tabblad delen en zet het vinkje "Van deze map een gedeelde netwerk map maken" aan. Zet ook bestanden wijzigen aan. Kies in het tekstveld een naam. Shared is goed. Als er gevraagd wordt of je hulp wilt, weiger dit dan. Meestal maak je het hier erger mee (mijn ervaring).
http://www.pcnavigator.nl/uitleg/map-delen-in-XP.jpg
Druk op Toepassen en OK.

Probeer nu de map eens te benaderen in vista. Als dit werkt kan je bestanden in en uit de map halen/zetten.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Derk
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 12634
Geregistreerd: 27 nov 2003 19:50
Woonplaats: Houten

Re: twee computers met elkaar verbinden

Berichtdoor DoubleJ » 05 dec 2008 19:36

Ik heb zelf ook wat problemen gehad om mijn vista installatie te laten communiceren met andere pcs.

XP mappen zijn inderdaad makkelijk te vinden.

Zorg er voor dat je de gedeelde mappen en dergelijk de rechten toekent aan 'everyone'/'iedereen'.
Daarnaast was het bij mij gewoon de oplossing om mijn vista account van een wachtwoord te zien, en nu heb ik die problemen niet meer.
De wondere wereld van het wijde web.
Avatar gebruiker
DoubleJ
wmpr
 
Berichten: 253
Geregistreerd: 20 jan 2008 20:32


Keer terug naar Café di Mario



cron